„Mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis!“ – o kaip?!

„Mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis!“ – Leninas.

Šie Lenino žodžiai labai dažnai tariami Lietuvos mokytojų. Kone kiekvieną pamoką gali išgirsti tokį sudrausminimą: „Mokykis!“. Bet ypač dabar, kai esu dvyliktokė ir visa ta egzaminų našta slegia ir mano pečius turbūt lygiai taip pat nėra dienos, jog nepagalvočiau, kad tie patys mokytojai, kurie taip dažnai skatina mokytis, užmiršo vieną „smulkmenėlę“. Išmokyti kaip mokytis.

Man tikrai graudu dėl to, kad būdama dvyliktokė turiu pati ieškoti informacijos, taikyti visa tai praktikoje, įsitikinti kas padeda, o kas yra laiko gaišimas ir tik tada daryti išvadas apie tai, kaip reikia mokytis. Ir visa tai dėl to, kad Lietuvos švietimo sistema nesugebėjo man to duoti per visus 12 mokslo metų. Be manęs mokyklą kasmet baigia apie 50 000 tokių pat abiturientų. Ir nesuprantu ar čia švietimo ministerija nesugeba išskirti vienos pamokos per savaitę būtent tam, kad išmokytų moksleivius mokymosi technikų.? Ar čia tie patys žmonės, atsakingi už švietimą, patys niekada nebaigė mokyklos ir nesupranta kaip labai to reikia? Ar mus, esamus ir buvusius dvyliktokus, tiesiog ignoruoja?

Paaiškinkite, kam tada mokytis KAIP vairuoti? Pagal mokyklos sistemą turėtumėm daryti išvadas, kad tiesiog sėdam prie vairo visi iš eilės ir vairuojam kas kaip sau. Man mažų mažiausiai pikta dėl to, kad pro akis mokyklose praleidžiamas toks svarbus dalykas kaip mokymosi technikų mokymas, bet iš mūsų reikalaujama, kad viską mokėtume nepriekaištingai. Kur logika?

Paskutiniu metu skiriu daug laiko tam, kad atsijočiau efektyvius mokymosi būdus ir tai, kas padeda pasiekti geriausių rezultatų. Todėl apačioje ir pateikiu tai, ką iki šiol atradau ir šiuo metu taikau.

#1  APLINKOS PARUOŠIMAS

1) Televizorius išjungtas. Kompiuteris išjungtas. Mobiliojo telefono garsas ir vibracija – išjungti.

2) Anksčiau dažnai mėgdavau klausytis muzikos besimokant. Taip pati kišau sau koją. Moksliškai yra įrodyta, kad vienintelė muzika, kuri iš tikrųjų padeda geriau įsiminti – tai klasikinė muzika. Tačiau man tas „nelipo“, nepatiko . Todėl jokios muzikos fone nėra.

3) Turbūt kiekvienas iš mūsų turim tam tikrus mėgiamus dalykus. Mano atveju tai yra kvapai (šildomi aliejukai, kurie skleidžia malonų aromatą) ir žvakės (man tai savotiška ramybė).

4) Taip pat visai kita motyvacija mokytis, kai kambarys yra tvarkingas. Jei sėdu prie darbų ir matau tą apkrautą popieriais, knygom stalą man tiesiog kyla diskomforto jausmas, nes iškart susidaro įspūdis kiek daug dar reiks padaryti ir kaip visa tai neįmanoma, – geriau einu pažiūrėsiu filmą. Tačiau, jei kambarys yra tvarkingas, o visi laukiantys darbai yra sudėti čia pat, vienoje vietoje ant tvarkingo stalo aš situaciją galiu įvertinti labai objektyviai. Aha, šitai turi būti įveikta šiandien, atrodo visai įveikiama, -pirmyn.

5) Su šeima esu sutarusi dėl keleto dalykų. Kai mokausi, ateinu ir pranešu visai šeimai, kad dabar norėčiau tylos ir ramybės. Paprašau, kad nieks neitų į mano kambarį ir netrukdytų manęs tol, kol mokysiuosi. Taip užsitikrinu, kad į kambarį neįbėgs sesė, kuri prašys padėti su jos anglų kalbos namų darbais :)

 

#2  „ENERGETINIS GĖRIMAS“ MOKYMOSI METU

1) Ne, tai nėra tai, apie ką pagalvojote. Jokios chemijos. Paprasčiausias vanduo. Ir ne, tai vėl nėra tai, apie ką pagalvojote – aš nejuokauju! Paprastų paprasčiausio vandens stiklinė turi būti kiekvieno Jūsų mokymosi palydovė. Yra toks mokslininkas, Masaru Emoto. Jis moksliniais tyrimais įrodė, kad vanduo turi atmintį ir mūsų mintys, žodžiai jį stipriai paveikia. Todėl besimokant nuolat geriu vandenį ir geriant galvoju, kad kiekvienas gurkšnis šio vandens padeda man įsiminti, geriau priimti informaciją. Na, Jūsų reikalas tikėti ar ne, tačiau rezultatai akivaizdžiai geresni.

2) Vanduo valo mūsų organizmą nuo toksinų. Todėl laikui bėgant pastebėsite, kad geriant mažiausiai 2l vandens per dieną oda pasidaro sveikesnė, sujautrėja pojūčiai, labiau norisi maistingų produktų – vaisių, daržovių. Tačiau turėkite galvoje, kad tik pradėjus vartoti didesnį kiekį vandens pradžioje gali kilti ir nemalonių pojūčių, kaip pavyzdžiui, odos jautrumas (spuogeliai). Tai natūralu, o po to prasideda organizmo apsivalymas. Dar lankant jogą pradėjau tai daryti ir visa tai sakau tik iš praktikos. Savijauta – nepalyginamai geresnė.

 

#3  PRADŽIA

1) Ar žinot kas būna, kai namų darbus užduoda tam tikram laikotarpiui? Taip, žinot. Darom tik paskutinį vakarą ir todėl, kad laiko buvo duota akivaizdžiai per daug. Kai įstatom save į rėmus ir siauresnius nei įprasta, padarom žymiai daugiau. Pavyzdžiui, yra tokios informacijos, kuriai išmokti man reikėdavo apie 1,5val. (neribojant laiko). Tačiau kai pradėjau prieš atsisėdant nusistatyti, jog šiam namų darbui skiriu ne daugiau 45min. sugebėjau susikoncentruoti, neužsiimti pašaliniais darbais ir viską suspėti pasidaryti, sakyčiau netgi kokybiškiau nei prieš tai. Taigi atsisėdi prie darbo 16:00val. ir grasiai sau pasakai – šis darbas bus padarytas iki 16:45min. Tavo laikas bėga, pirmyn :)

2) Susidaryti sąrašą to, ką reikia padaryti. Galite tai daryti raštu, pavyzdžiui, aš dienotvarkėje pieštuku susirašau dalykų pavadinimus, kurių namų darbus reikia padaryti. O tada paimu kiekvieno iš dalykų vadovėlį ar ką kita, ko man prireiks atliekant namų darbus ir sudedu juos vieną ant kito ta seka, kokia atlikinėsiu. Nėra nieko maloniau kaip matyti tą tirpstančią darbų krūvelę. O tuo pačiu matote ir bendrą vaizdą. (Kai kurie tokiu pat principu naudoja lipnius lapelius, nes irgi patinka juos nuklijuoti vieną po kito ir išmesti.)

 

#4  MOKYMOSI TRUKMĖ

Tarkime jau numanau, kad mokymasis užtruks apie tris valandas. Galėčiau dabar sėsti ir visas tas tris valandas mokytis be petraukos. Bet aš ne prievartauti save atsisėdau, o beje, toks mokymosi būdas yra netgi neefektyvus, išskyrus mokymosi pradžią ir pačią pabaigą. Todėl darau kiek kitaip. Pertraukėlės. Mokausi po 20-30min. ir darau 5-10min pertraukas. Neįtikėtina kaip atsiperka tos 10 minučių. Per jas veikiu ką nors, kas man labai patinka. Pavyzdžiui, pažiūriu 10min. puikaus filmo, paskaitau gerą knygą, suvalgau ką nors labai mėgiamo, paskambinu kam nors ar kaip kitaip pasikraunu energijos. Kiekvienam individualiai. O tada prie darbų sėdu su dideliu entuziazmu ir daug imlesniu protu. Beje daug motyvacijos duoda ir tas, jog žinau, kad per pertrauką galėsiu pažiūrėti dar šiek tiek to filmo, arba paskaityti dar tos knygos, arba paskambinsiu draugui, arba paklausysiu tos beproto užvedančios dainos. Improvizuokite! Čia Jūsų žaidimo aikštelė :)

Psichologai pataria mokytis principu – tikslusis mokslas ->humanitarinis -> tikslusis mokslas… Man asmeniškai tas jokios naudos tas nedavė. Labiausiai pasitvirtino protinės ir fizinės veiklos kaitaliojimas tarpusavyje arba darbai -> malonumai -> darbai-> …

 

#5  PRASMĖ

Niekas nepadės, jei nežinosi kokia prasmė iš to, ką ketini mokytis.

Šiuo metu esu labai aiškiai nusistačiusi, kad ketinu studijuoti VGTU Kūrybines industrijas. Ir kuo puikiausiai žinau, kad visa tai, ką mokausi mane priartina vis arčiau ir arčiau šių studijų. O taip pat turiu ir ateities idėjų, minčių ir kai suprantu, jog visa tai ką deduosi į galvą mane priartina dar labiau prie mano svajonių, atsiranda galybė jėgų. Galbūt nebūtinai ateities vizija, galbūt, pavyzdžiui, svajota kelionė į Prancūziją, ar kelionė aplink Pasaulį? – Tam nepamaišys žinoti istoriją :)

 

#6  SUSIDARYTI EFEKTYVIUS KONSPEKTUS

Taip atrodo mano istorijos konspektai:

 

Dešinėje yra esminė informacija – sukonspektuota medžiaga. Tai pasidarius, imu pieštuką ir kairėje surašau klausimus, į kuriuos atsakius žinosiu viską, kas parašyta dešinėje. Nebe reikalo kairėje rašau ne teiginiais esminius faktus, o klausimo forma. Kai rašom teiginius, esam linkę gudrauti ir manyti „Prisiminsiu, nėra čia sunku“. Deja, laikant testą rankose, visi „prisiminsiu“ virsta „išgaravo iš galvos“. Klausimo forma pateikiama esminė informacija mus iškart paruošia ir emociškai, ir protiškai būsimam atsiskaitymui. (Atsakinėjant į klausimus reikia uždengti dešiniąją pusę -būtinai.)

Turiu pasakyti, kad tokie konspektai per dvi paskutines savaites man pasiteisino 120%. Paskutinis laikytas istorijos testas klasiokam pasirodė sudėtingas, o aš turbūt pirmą kartą rašydama istorijos testą jaučiausi tokia rami ir užtikrinta. Todėl šią techniką tikrai užskaitau.

 

#7  IŠNAUDOTI ŠVAISTOMĄ LAIKĄ

Jei paskaičiuotumėt kiek laiko užtrunka važiavimas autobusu, laukimas eilėse, pertraukos, ėjimas iš vienos vietos į kitą… Daugybė valandų. Iki šiol ir taip stengdavausi kur nors važiuojant pasiimti vadovėlį ir, pavyzdžiui, pasimokyti istorijos testui. Tačiau ne visada yra galimybė laikyti rankose sąsiuvinį. Užtat tikrai dažnai yra galimybė sėdėti, eiti, ar ką tik norit veikti su ausinėmis. Žemiau apie išnaudojimo būdus.

  

#8  KONSPEKTAS GARSU

Kompiuteriuose yra programa įrašinėjanti garsą (diktofonas). Kaip tai išnaudoti? Jau minėjau kaip susidarinėju konspektus – dešinėje susikonspektuota medžiaga, kairėje – atitinkami klausimai. Todėl tik keletą minučių užtrunka sudiktuoti klausimus įrašant ta minėta programa, tuomet įsimetu įrašytą audio į mobilųjį ir paprastai švaistomą laiką išnaudoju kartodamasi. Išklausau klausimą, pauzė, mintyse atsakau, paleidžiu tolimesnį klausimą. Patariama įrašyti ir atsakymą, tačiau man tuomet gaunasi jau per didelė maišalynė, todėl apsiriboju tik klausimais.

Turiu pasakyti, kad iki šiol dar niekada nebuvo pavykę išmokti vienos ar kitos temos besigaminant pusryčius :))

  

#9  KORTELĖS

Tokiu pat principu galite naudoti ir korteles, kas man labai pagelbsti mokantis anglų kalbą. Imate baltą popieriaus lapą, susikarpote į korteles. Vienoje kortelės pusėje – klausimas, kitoje – atsakymas. Imate visas korteles į rankas ir žiūrite ką mokat, o ko ne. Jei vis dar nemoku, dedu kortelę į krūvelės apačią. O jeigu jau moku, padedu kortelę į šoną. Taip iki tol, kol nei vienos kortelės nebeliks rankose.

 

#10  KIEKVIENAM DALYKUI ATSKIRAS „STALČIUKAS“

Mano tikslas yra kuo geriau pasiruošti istorijos, anglų k., lietuvių k. egzaminams. Todėl šie trys dalykai negali būti maišomi, skirtingų dalykų medžiaga, konspektai maišomi, dedami bet kur ir bet kaip. Šiuo metu kaip tik įsivedinėju paprastą tvarką. Vienas aplankas istorijos konspektams, testams, šaltiniams, medžiagai ir spręstiems egaminams. Antras aplankas lietuvių kalbos konspektams, analizių, rašinių pavyzdžiams, spręstiems egzaminams. Ir trečiasis atitinkamai – anglų k. Neįtikėtina kaip viskas pasidaro aišku ir lengvai surandama :)

 

#11 SKAITYMAS

Anksčiau gavus tam tikrą anglų kalbos Reading užduotį, imdavau skaityti visą tekstą nuo A iki Z. Dabar darau kitaip ir matau, kad tai yra efektyviau – perskaityti pirmąją teksto pastraipą (introduction) ir paskutiniąją (conclusion). Tada perskaityti dėstymo pastraipų (body) pirmiuosius ir paskutinius sakinius. Jei tekstas yra rašytas pagal anglų kalbos taisykles (O per egzaminus jie rašomi tikrai taip), pagrindinė informacija pateikiama būtent pirmoje, paskutinė pastraipose, bei dėstymo pastraipų pirmuose ir paskutiniuose sakiniuose. Vien juos perskaitę jau žinosite kur ieškoti atsakymo į vieną ar kitą klausimą. Ir netgi nereiks skaityti teksto du ar tris kartus iš naujo, kas yra egzamino laiko švaistymas :)

p.s. Galbūt tą galima efektyviai pritaikyti ir lietuvių kalboje, tačiau dar neprireikė. Dar vienas dalykas – esminę informaciją pasibraukti.

 

#12 PLANUOTI SAVO LAIKĄ

Blog’e jau yra įrašas apie mano laiko planavimą . Mokykloje pačiais efektyviausiais dalykais laikau savaitės ir tik po to kiekvienos dienos planavimą. Taip pat sudėtingų užduočių skaidymą į smulkesnes užduotis tam, kad atlikčiau ramiai per keletą dienų, o ne paskutinę naktį.

 

#13  MOKYMOSI LAIKAS

Nedrįstu sakyti, kad tai tinka visiems, tačiau man asmeniškai geriausias mokymosi laikas – 4:00 – 6:00val. Tik grįžus iš mokyklos iškart pasidarau dalį namų darbų, o likusią, kurią reikės įsiminti, žinoti atmintinai palieku rytui. Miegu 7val. (21-4val.) O atsikėlus 4val. skiriu dar dvi valandas likusiems darbams, kurie reikalauja daugiau dėmesio. Tikrai netvirtinu, jog tai geriausias laikas keltis, tačiau išbandžiau jau pakankamai įvairų miego laiką, kėlimosi, ilsėjimosi ir matau, kad mano organizmui priimtiniausias ir efektyviausias būdas yra būtent toks. Manau, svarbiausia ir yra atrasti savąjį ritmą!

 

#14  PRAKTIKA SU EGZAMINAIS

Čia dar tik pradedu, tačiau labai teisingai pasakė mano istorijos mokytoja – „Nieks dviračio iš naujo neišradinės“. Juk istorijos neperkursi, populiariausi klasikiniai rašytojai nepasikeis, anglų k. gramatikos taisyklės lygiai taip pat buvo ir bus tokios pačios. Vien nuolatos sprendžiant ankstesnių metų egzaminus galite puikiai pasiruošti. Išstudijavus ir gebant atsakyti į bet kurį ankstesnių metų klausimą ar užduotį, Jūs jau galite būti tikri dėl aukštesnių nei vidutinių egzamino rezultatų.

 

#15  DATŲ MOKYMASIS

Asmeniškai mane į neviltį varo skaičiai. Galiu įsiminti bet kurią istroriją, įvykius, bet neprašykit manęs pasakyti kada tai vyko. Be šansų. Jau ilgą laiką sprendžiau šią dilemą. Ką daryti? Visų pirma vėl gi sakau, kad tai geriausi būdai man. Galbūt ir Jūs rasite tame naudos.

1)Rekomenduoju paskaityti Povilo Panavo straipsnį apie atminties lavinimą, o čia ištrauka:

Kertinis atminties tobulinimo akmuo
Smegenys geriau įsimena, kai naudojami du smegenų pusrutuliai. Todėl joms labiausiai patinka įvairūs vaizdiniai, kuo neįprastesni, juokingesni ir t.t tuo geriau. Pabandykite įsiminti kažkokį vieną skaitmenį, pvz., 8. Dabar gražią, mielą, bambuką valgančią pandą. Esu įsitikinęs, kad antrasis vaizdinys išliks ilgiau ir bus malonesnis prisiminti.

Pagrindinė atminties sistema
Vadinamoji pagrindinė sistema veikia taip, kad kiekviena priebalsė reiškia tam tikrą skaičių. Tuo tarpu balsės yra bereikšmės. Štai pavyzdys iš Tony Buzan knygos „Lavinkite atmintį“:

0 = c, č, d
1 = l
2 = n, z
3 = m, t
4 = k, h, ch
5 = s, v
6 = į, ž
7 = r, J, F
8 = g
9 = b, p

Tikrai nereikia šių kombinacijų įsiminti naudojantis galvos daužymu į sieną. Tačiau, jei norite sužinoti, kaip tai padaryti, teks pasiskolinti šią knygą.

Pirmas pavyzdys
Dabar grįžkime prie datos pavyzdžio: „Nauja Valstybė Mūsų“. Manau, kad pagal pasvirusias raides yra aišku, kad tai yra 253. Paprastai tūkstantmetis yra žinomas, todėl jis nėra užkoduotas. Galutinis atsakymas 1253. Pamėginkite iššifruoti: „Kas Pasiekė INdiją“. Koks atsakymas?

Antras pavyzdys
Tarkime, kad mano telefono numeris yra +37012345678. Tarkim, kad moku pagrindinės sistemos skaičius nuo 0 iki 100 imtinai. Užtruktų paaiškinti, ką jie reiškia ir iš kur atėjo, bet yra sudaromi pagrindinės sistemos pagalba ir nekintantys.
Skaidau numerį į keturis dviženklius skaičius 12, 34, 56 ir 78. Ką jie reiškia: 12 – LiaNa, 34 – MeKa, 56 – VėŽė, 78 – FiGa. Kaip matome šie žodžiai sudaryti pagal aukščiau pateiktą skaičių ir priebalsių koduotę.

Dabar įsivaizduokite didžiulę lianą, kuri šviesiai šviesia žalia ir nuolat auga. Apjuosdama vis daugiau ir daugiau Mekoje esančios šventyklos sienų. Šventykla be stogo, o viduje tūkstančiai besimeldžiančių, kurie tai klūpi ant kelių, tai atsistoja. Tuomet išgirstate kaip pradeda trupėti sienos, staiga per visą šventyklą atsiranda raudonos vėžės. Tose vietose kur jos eina, sienose žioja skylės, o žmonių nugaros išteptos dažais, kurių kvapą užuodžiate. Bestebint šį keistą reiškinį pradeda drebėti žemė, jaučiate, kaip juda jūsų kojos bei tai prarandate, tai vėl atgaunate pusiausvyrą. Tuomet  iš po žemių išlenda didžiulė figa. Keletas besimeldžiančiųjų kartu su ją iškilo virš žemės ir dabar negali nusileisti žemyn. Jūs ją prapjaunate, atsikandate ir jaučiasi jos puikų skonį.

Dabar pamėginkite atkartoti vaizdą mintyse? Liana, Meka, vėže, figa. Lengva, ar ne?

 

2) Pati kolkas bandau kiek kitą skaičių įsiminimo būdą, galbūt vėliau pabandysiu ir Tony Buzan būdą.

Visų pirma kiekvienam skaičiui sugalvojau po daiktą (To daikto pavadinimas turi būti panašus į skaičiaus pavadinimą)

Nulis – Mėnulis
Vienas – Pienas
Du – Medus
Trys – Arklys
Keturi – Traukinys (tos pačios raidės -k,t,r)
Penki –  Penkiakampė figūra
Šeši –  Šeškas
Septyni – Špinatai
Aštuoni – Štampas
Devyni – Vyndarys

Ar žinot kaip Ispanija tapo respublika ir kada? (Pagal vadovėlį 1931m. karalius Alfonas XIII paliko Ispaniją ir išvyko į užsienį).

O pagal mane taip: Karalius Alfonas XIII buvo gerai nusisekęs vyndarys (9), tačiau atsirado tokių, kurie norėjo jį išversti iš sosto jėga, todėl šis šoko ant savo arklio (3), o į savo vyno gertuvę per skubėjimą įspylė pieno (1) ir išdūmė užsienin laimės ieškot.

Kai egzamine gausiu klausimą apie tai, kaip Ispanija tapo respublika man prieš akis iškart iškils šio karaliaus istorija ir kuo lengviausiai galėsiu pasakyti, kad tai įvyko 1931m. :)

 

#16  KITŲ MOKYMAS

Kadangi pati neturiu tiek laiko, kad galėčiau užsiimti kitų mokymu, darau analogišką dalyką tik sau. Kai manau, kad jau išmokau, pavyzdžiui, vieną ar kitą istorijos temą, garsiai, be jokių kitų priemonių, papasakoju sau tai, ką sužinojau. Viską nuo iki. Šitaip viskas galutinai susidėsto į savus stalčiukus atmintyje, o aš esu tikra, kad tai ne kokia iškalta medžiaga, o kas ir yra turbūt svarbiausia visame mokymosi procese – aš tai suprantu ir galiu pateikti savaip, improvizuoti. Apskritai, manau, kad negalima laikytis vienokių ar kitokių taisyklių, nes tai veda tik prie medžiagos kalimo. Reikia improvizuoti, eksperimentuoti, žaisti, būkit kaip vaikai :) Mėgaukitės tuom, ką pasakojate ir ką žinote.

 

Besimokydama kaip mokytis ir atradau Graham Best, iš kurio ir išmokau tai, ką minėjau viršuje, čia galite rasti 12 jo patarimų kaip mokytis, kur jis pamini daug dalykų, kuriuos išskaičiavau ir aš. O žemiau, dar keletas labai puikių metodų :)


Žinau tik viena, visa tai veikia man. Ir turbūt pats didžiausias atradimas ir pats didžiausias laimėjimas mokykloje yra tai, kad dabar man malonu į rankas paimti istorijos vadovėlį, pasiūlyti lietuvių mokytojai neįprastą būdą visai klasei kartu išmokti autorius, kurie būtini žinoti egzaminams ar ruoštis tam pačiam anglų k. kalbėjimui. Ir man gaila to, jog pati mokykla tų gerų emocijų man nesugebėjo suteikti tol, kol pati nesužinojau kaip mokytis. O galėtų mokytojai nuo pat mažų dienų mokyti šių elementarių dalykų…

Labai tikiuosi, kad nors šis tas pravers ir Jums.
IS

44 komentarai

  1. dienamiegok, žinoma, įtaigos čia irgi yra, tačiau nepamirškim ir to, kad moksliniai tyrimai sako tą patį, o mikroskopo saviįtaiga neveikia :)

    Ugne, į sveikatą :))

  2. Visiškai sutinku su Tavimi, Iveta :) Naudoju visus šiuos patarimus ir rezultatais nesiskundžiu — pirmojo pusmečio vidurkis 9,7 :) Džiaugiuosi, kad taip teisingai susisteminai juos ir taip patraukliai pateikei. Mano nuomone, ypač geras #16 metodas :) Kiekvieną pirmadienį susitinku su bendraklase „mokyti“ jos istorijos. Mums besikalbant, diskutuojant, informacija savaime „įsitaiso“ į atmintį ;) Dar kartą sveikinu su puikiu darbu. Tikiu, jis daug kam padės :))

  3. Dievuliau šventas, KETVIRTA VALANDA RYTO! Juk tai Šventas Laikas! Bent aš taip manau, nes juk joks kitas laikas neturi tokio įspūdžio ir grožio. Visas kitas laikas yra išminėtas, išvartotas, padarytas pro visus galus, bet Ketvirta Valanda Ryto lieka ypatinga. Ji betkokiam įvykiui suteikia didesnį įspūdį ir žavingumo. Ją reikia taupytis, o ne kiekvieną rytą keltis. Bent jau toks mano poetiškas mąstymas:). Bet toks mąstymas man nepadės įstot kur noriu:D Griežtoka tu, mieloji. Atmink visada kad net tikslo siekimas turi ribą ir Tikslas neturi tapti svarbesnis už esamą laiką ir Gyvenimą jame.

  4. dienamiegok, gali žvilgtelti ten yra nuoroda prie #2 :) Tame filmuke rodo kokie vandens kristalai matosi siejant vandenį su tam tikromis emocijomis. Ir visa tai buvo atrasta to minėto mokslininko.

    Justina, aš ir sakau, kad juokingai paprasti patarimai, bet rezultatai stulbinantys :)Tik labai gaila, kad mokytojai mokinius ir skirsto į kvailus, į protingus, kai iš tikrųjų negali jiems pateikti informacijos tais būdais, kuriais mokiniai įsimena geriausiai.

  5. Francas, dėkui už pastabą, labai tau pritariu. Dėl to vakarai pas mane ir yra šventi, kaip toji ketvirta valanda tau :)
    O kolkas pusę metų reikia dėti visas jėgas tam, kad įstočiau kur noriu, nes ten įstot ne taip paprasta. Konkursas didelis, aktyvių ir gabių žmonių yra daug, bet matysim!

  6. Bet pusę metų mokykloje matykim ne vien mokslą, bet ir gyvenimą joje. Nes jau niekada jai nebepriklausysim ir būsim tik svečiai, ilgėsimės tų laikų ir liūdėsim. Ir suvokimas to dabar, Dabar kai dar esam joje ir galim su ja visaip mylėtis, yra nerealus šansas. Tarsi laiko mašina grįžimas į praeitį.:)
    Sepermenės įstoja kur nori:) jei ne tai nebūtina skubėt stot. Galima metus gyvent Prancuzijoj ir kitamet bandyt vėl (tik žmones traumuoja galima gėda kai reiks kitam pasakyti „neįstojau“. pf. gyvenimo dėl to gadintis neverta.). Ateitis daugkartinė, praeitis – tik viena.
    Nu čia nusifilosofavau, bet juk mane žinai:D

  7. na, 11 punkto manęs mokykloj tikrai išmokė. skaityti visą tekstą yra nesąmonė. išvis man geriausias būdas su anglu readingu pirmiausia permest akim užduotis, klausimus, teiginius. jau iš to supranti, sufokusuoji apie ką bus tekstas. po to tą tekstą skaitydama iškart fiksuoji, kur bus atsakymas. permetus tekstą, vėl pažiūri į klausimus ir beveik visus ats žinai, o jei, tikrai žinai, kur ieškoti:)

    ir žiauriai patiko skaičių įsiminimo metodas!

  8. Pasižiūrėjau video apie vandenį ir pagalvojau. Žodis „Hitleris” buvo pavaizduotas siaubingai. O jei mokaisi istoriją? Ten juk vien karai, blogi dalykai, ir geri šalia pasidėtą vandenį… tai tuomet išgeri neigiamą energiją?
    Taip pat noriu pasakyti, jog asociacijos tikrai geras dalykas. Dar ankstesnėse klasėse, gal 5 ar 6, kuomet reikėjo mokytis valstybes ir jų sostines per geografiją, aš niekaip negalėjau prisiminti Butano sostinės Timpu. Tuomet sugalvojau asociaciją „tampomas batonas”. Dabar aš abiturientė, o Butano sostinė vis dar giliai įsirėžusi mano galvoje. :D

  9. Emocijų ir t.t įtaka vandeniui ? Negirdėjau,kad kam nors dar be to japono pavyktų „įrodyt“ tai. Tikriausiai vanduo apsimeta kai jį tikrina kiti…:)))

    O mano stalas visuomet apkrautas kalnu knygų ir muzika, tokia atmosfera mane įkvepia mokytis :) Todėl tikrai išbandykit kas jum veikia geriausiai.

  10. didelis dėkui už šį įrašą :)
    atrodo,kai tik kažko prireikia-taip ir randu čia. mąsčiau pagaliau pradėti sistemingai planuotis-tavo įrašas apie tai. dabar galvoju,kaip įsiminti nemažai istorijos medžiagos-tu rašai apie tai,ir taip gerai! viskas paaiškinta,ne tik,kad užsiminta ir palikta. labai padėjai,dar kart dėkui :)
    beje,didelės tau sekmės!

  11. Lietuvos mokyklos turėtų keistis iš esmės, nes juk tiek daug nereikalingo yra kišama į galvą ir niekas nesupranta, kad svarbiausia yra išmokyti mokinius mokytis. Nes mokytis žmogus turi visą gyvenimą, o dabar yra taip, kad išeini iš mokyklos suolo visiškai neparengtas sunkumams, nueini į universiteto biblioteką ir net nežinai kur reikalingos knygos ieškoti arba gauni temą ir nežinai nuo ko pradėti, nes universitete dėstytojai deja nieko ant lėkštės nepateikia. Labai naudingi patarimai.

  12. Dar klausimas: Tavo manymu kiek zmogus per diena valandu turetu mokintis namie (neskaitant mokyklos) ir kiek miegoti? :)

  13. Išmoksti savaime tas taktikas taikyt vėliau – o šiaip yra dvi neblogos knygos – „Lavinkite atmintį“ Tony Buzan; Dominico’Brien „Kaip išlaikyti egzaminus“.
    Asmeniškai patarčiau mokytis sistemingai po truputį kasdien, svarbiausia nepasilikti visko paskutiniai nakčiai!
    Kitavertus, tai irgi nėra taisyklė :) – kiti sugeba labai imliai ir greitai įsisavinti informaciją…
    sekmės!

  14. Kokia įdomi specialybė (kūrybinių industrijų), galima ir susigundyti :)

    Labai šaunūs metodai ir patarimai, ačiū Iveta. O taviškis skaičių įsiminimo metodas Tony Buzan knygoje vadinasi ritmo arba aliteracijos – kai skaičius atitinka vaizdiniai, kurių pavadinimai skamba panašiai kaip ir patys skaičiai.

  15. Laabai šaunūs metodai :) . Žinot, tikrai iš tokios gausybės patarimų tikrai galima susidaryti kiekvienam tinkančią metodiką. Jie vertingi tuo, kad yra jūsų išbandyti, todėl gyvi ir veikiantys.
    Ačiū, kad pasidalinote :)

  16. Ačiū visiems už komentarus, pastabas ir, kad apskritai skaitote, nepaliekate tų rašytų žodžių tiesiog gulėti tarp daugybės kitos informacijos :)

    fliuk, kiekvienam individualiai su tuo mokymosi laiku ir miegu, o aš nesijaučiu galinti ir turinti tiek patirties, kad galėčiau ramia širdimi teigti jog gerai yra viena, o blogai kita. Ne, tokiais teiginiais galėsiu švaistytis tada, kai turėsiu žymiai daugiau patirties. O kolkas kiekvienas turim ieškoti savo ritmo.

    Andriau, žinau kodėl klausi dėl to pirmojo kurso ir jau ruošiu save tam morališkai :)) Bus kaip bus. Bet kada galiu nustoti studijuoti, susirasti darbą, išvykti kitur, išbandyti kažką naujo… Net neabejoju, kad bus tokių situacijų ne vien po pirmojo kurso. Spręsim, galvosim ir žiūrėsim kaip čia geriausia būtų elgtis. O kolkas gyvenu šiandiena.

    whiterabbit, visko vienu metu daryti ir nereikia. Užtenka bent kažką daryti daugiau, nei iš tavęs tikimąsi ir tai jau bus labai daug. Nes šiuo metu žmonės vargiai pasiekia 80%

    Povilai, man tai vienintelės dėmesio vertos studijos Lietuvoje. Matyt jos mane čia pagrinde ir laiko :) Tikiuos patekti!

    Vilte, kreipkis Tu. Nėra už ką!

  17. Tikrąja to žodžio prasme užkrėtei entuziazmu pradėti sistemingai mokytis istoriją ,- būtent čia atradau, kaip efektyviai tai daryti. Kartais tiek nedaug reikia…Ačiū!:)

  18. Superinis straipsniukas. PAGARBA autorei – mergina yra tikrai saunu, sumani, o svarbiausia mastanti.
    Labai tikiuosi, kad sia informacija pasinaudos musu Lietuvos pedagogai…

  19. Šaunu, kad netingi rašyti seniai nuvalkiotas primityvias tiesas.Galiu priminti tik posakį: ,,Per kančias – į žvaigždes“. Jeigu pats neieškosi ir neišbandysi mokymosi būdų,tai niekas tau jų ir neįkiš į galvą. Lengviausia, žinoma, kaltinti kitus,bet neieškoti priežasčių savyje, ir nereikia čia vaizduoti visažinę, gebančią mokyti net mokytojus. Manyčiau,kad šioje srityje esi dar ,,žalia“.

  20. Vienam darbeliui reikėjo minčių apie efektyvaus mokymosi principus, taip google’as atvedė ir čia… Kaip abiturientei – perfect mintys:) Truputį galiu dar patikslint, papildyt apie istorijos mokymąsi EGZAMINUI.
    Pirma, konspektas yra labai gerai, bet geriausias konspektas yra pasigamintas tiesiai pagal brandos egzamino programą. T.y., vienas iš geriausių konspektavimo būdų – kiekvieno egzamino programos teiginio praplėtimas (dviem, trim, … penkiais sakiniais – kiek kam reikia). Tada reikalingos medžiagos bus tiek, kiek reikia. (Tada matysi, kad metai, kada Ispanija tapo respublika – nereikalingas krūvis atminčiai).
    Antra, labai geras dalykas – planavimas. Pavyzdžiui, egzamino programoje yra 15 temų. Todėl ir susiplanuoju: pirmos temos konspektas – iki tada, antros – iki tada…
    Trečia, yra toks geras pastebėjimas, kad “Jeigu visą mokymo psichologiją reikia suformuluoti tik kaip vieną principą, sakyčiau, kad mokymuisi didžiausią įtaką daro vienintelis dalykas – tai, ką mokinys jau žino.” Kodėl mums nepagalvojus, kad tą pačią istoriją XI-XII klasėje mokomės jau trečią kartą? Todėl, gaminantis konspektus, geriausiai programos teiginius pasipildyti viskuo, ką jau žinau ta tema. O tik po to patikrinti, papildyti pagal vadovėlį. Net jei bus klaidų, tai tik į naudą – ištaisius savo klaidą, ateityje jos nebekartosim.
    Ketvirta, teisingai pastebėta, kad kitų mokymas – pats efektyviausias savęs mokymo būdas, nes tada realiai naudojamos žinios. Vėlgi, žinant, kad egzamine niekas istorijos pasakoti nepaprašys, labai gerai yra sudarinėti panašias į egzamino užduotis – pasirenkamų atsakymų testus, klausimus žemėlapiams, iliustracijoms. Be abejo, neužmirštant ir susirašyti teisingų atsakymų. Kol sudarai užduotį, išmoksti reikalingus teorinius dalykus – datas, vardus, terminus.
    Ir dar, geras dalykas yra pertraukos tarp mokymosi veiklos. Tik pertrauka neturėtų būti naujas krūvis smegenims – geriau TV ar knygos nenaudoti pertraukoms…
    O šiaip – SĖKMĖS!

  21. Šiandien su kolege gerdamos kavą, kalbėjom apie tai, kaip padėti jos antrokei dukrai mokytis, kaip motyvuoti ir sudominti mergaitę ir kaip, kokiu metodu jai mokytis dalykus, kad jie užsiliktų galvoje.
    Prisiminiau tokią vieną knygą, skaitytą mano mokyklos laikais, ji vadinosi „Kaip mokytis“. Įvedžiau šią frazę į google paieškos sistemą ir radau keletą tinklalapių, kurie mane sudomino.
    O štai šis straipsnelis labai labai maloniai mane nustebino, nudžiugino ir sudomino. Ačiū autorei (o gal tai dvi autorės? Žodžiu, labai ačiū!)!

  22. manyčiau, kad mokytojai turėtų iš tikrųjų pradėti nuo savęs… keisti save, savo požiūrius ir galbūt daugiau įsiklausyti į tai, ką siūlo mokiniai, kaip ir kokiais būdais jiems geriausiai mokytis.Sausas mokymas yra beviltiškas… tavo pasiūlymai yra įdomūs ir gana originalūs. pasiūlysiu savo 11. sėkmės.

  23. studijuojant universitete informacijos srautas didziulis. Idomu, ar yra budas „pazaboti“ sia tekme taip, kad svarbiausia medziagu butu isisavinta ir rezultatai butu garantuoti…?:)

  24. Puikus straipsnis, ačiū. Labai norėčiau, kad jį perskaitytų kuo daugiau mokytojų ir mokinių. Tikiu, kad pirmieji, ne tik užsinorės supažindinti savo mokinius su autorės atradimais, bet ir padės mokiniams juos atrasti pamokų metu. Kad nereikėtų dvyliktoje klasėje to daryti. Pažinti save mokymosi kontekste – didelis privalumas. Tai, kas tinka daugumai, man gali netikti – tą taip pat verta žinoti. Lai mokykla būna ta terpė, kurioje vaikai galėtų išbandyti kuo daugiau įvairių dalykų, mokymosi būdų, kad kuo greičiau sužinotų, kas jiems tinka, o kas ne. Ir nepamirštų, kad daug kas laikui bėgant gali pasikeisti. Mokiniams šie autorės atradimai – puikus paskatinimas ir įrodymas, jog valios pastangų dėka mokytojais gali tapti įvairūs aplinkos elementai. Sėkmės visiems.

  25. puikus straipsnis, tikrai, ypač apie konspektavimą ir lenteles; dėl skaičių įsiminimo -labai įdomu, bet ne kiekvienam tinka( mano vaizdinė atmintis, tad paprasčiausiai „matau“ vadovėlį, knygą, konspektą);perduosiu šitą patyrimą savo moksliukams ir tinginiukams; ačiū

  26. …“Paskutiniu metu skiriu daug laiko tam, kad atsijočiau efektyvius mokymosi būdus ir tai, kas padeda pasiekti geriausių rezultatų.“… Tai ir yra atsakymas sau pačiai ir kitiems dvyliktokams, kodėl vyresnėse klasėse mokiniai yra verčiami patys susirasti informaciją, atsirinkti tai, kas jiems iš viso informacijos srauto (knygos, internetas, konspektai ir t.t.)yra svarbiausia, aktualiausia, o kas yra antraeiliai dalykai. Nes neišmokus to mokyklos suole, sunku bus aukštojoje – ten taip pat visų atsakymų ir visų žinių niekas neatneša ir nepadeda ant padėkliuko. Mokymosi esmė yra išmokti reikiamu metu žinoti kur susirasti reikalingą informaciją ir mokėti ja tinkamai pasinaudoti. Nebūtina stengtis viską išmokti (dar blogiau „iškalti“ atmintinai), svarbu turėti gerus pagrindus ir mokėti naudotis informaciniais šaltiniais. Kaip rašei 16-ame skyriuje „Kitų mokymas“: „Apskritai, manau, kad negalima laikytis vienokių ar kitokių taisyklių, nes tai veda tik prie medžiagos kalimo. Reikia improvizuoti, eksperimentuoti, žaisti, būkit kaip vaikai :)“ – tai vėlgi pačios padaryta teisinga išvada – nėra universalių mokymo-mokymosi taisyklių, nes visi mes esame skirtingos asmenybės. Pažįstu daug puikių pedagogų, kuriems po šiai dienai esu dėkingas už jų atsidavimą savo darbui ir gebėjimą įskiepyti smalsumą įvairiems mokslams, pažinimui. O kas tų žinių nori, tikrai ras kelią kaip jų įgyti…

  27. Man labai sunku su Istorijos datomis. Cai as moku jas, cia – jau gavus kontrolini viskas pasimirsta. Aciu uz informacija, tikiuosi tai panaudoti :)

  28. Mokyti sniekada nevėlu.Man dabar yra 51 ir aš mokausi kalbų:ispanų ir italų. Šiaip nutariau „atjaunėti“. Žinokite padeda. Radau nuotolinius kalbų kursus, ICC berods, ir mokausi sau namie ir kartais darbe. Visai geras laiko praleidimo būdas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *